En mor bad vagtlederen om fri, så hun kunne tage sig af sit døende barn; men chefen afviste hendes bøn, og gav hende besked på at komme på arbejde.
Det hænder, at der i livet er ting, som er vigtigere end arbejde. Og en situation, hvor ens nærmeste er alvorligt syge, betyder afgjort, at der er ting som kan – eller bør – vente. Vi er alle sammen mennesker, og det er svært at forudsige, hvad man selv kommer ud for i fremtiden. Blandt andet derfor bør vi altid behandle andre mennesker med empati og forståelse. Crystal Reynolds Fisher var desværre uheldig, da hun bad sin overordnede om fri, for at kunne tage sig af sin døende søn.
Crystal arbejder i supermarkedet PS Food Mart i Albion i staten Michigan. For nogle dage siden kontaktede hun chefen, for at informere om, at hendes søn befinder sig på intensiv afdelingen på hospitalet, og er forbundet til livsforlængende apparatur. Dette er, hvad Crystal skrev i sin post på Facebook:
"Min søn er på hospitalet forbundet til livsforlængende apparatur, og jeg informerede 48 timer i forvejen chefen om, at jeg ikke vil være i stand til at gå på arbejde, før min søn får det bedre; dette er det svar, jeg fik:"
Vagtlederen, Dawn, svarede koldt: "Sådan gør vi det ikke hos os, så jeg forstår, at du siger op", og senere: "hvis du ikke kan komme på arbejde, betyder det, at du siger op".
Crystal prøvede at forklare, at hun informerede om alt på forhånd, hvorefter chefen igen skrev tilbage: "Ikke mere snak. Hvis du ikke kommer i morgen, forstår jeg, at du har droppet arbejdet".
Crystal forklarede, at det ikke drejer sig om et normalt besøg hos tandlægen eller øjenlægen, men at det drejer sig om hendes barns liv, hvorefter chefen skrev tilbage, at Crystal overdramatiserer.
Senere tog Crystal igen kontakt til Dawn, for at fortælle, at hun ikke kommer på arbejde, for hendes søn er i en meget alvorlig tilstand, og hun spurgte om chefen, hvis denne havde et barn, ville være i stand til at gå på arbejde. Dawn skrev tilbage: "Ja, jeg ville komme på arbejde. Jeg har regninger, der skal betales, og ydermere ville det give mig noget andet at tænke på. Man kan ikke komme her, når det passer personalet. I morgen og på mandag taget nogen over for dig. Din søn er på det for ham bedst mulige sted. Og jeg har en butik, jeg skal drive, og det koncentrerer jeg mig om."
Crystal kontaktede Dawns overordnede, og virksomheden gav et svar på Facebook:
"Vi har undersøgt det anmeldte problem vedrørende anmodning om fridage og hvordan en af vores ledere har afvist anmodningen. Efter at have undersøgt sagen har vi konstateret, at situationen ikke blev løst på en ordentlig måde, der manglede den empati, som vi værdsætter i vores samfund. Det er vi meget kede af.
Som et resultat af vores undersøgelser har vi taget en række hurtige tiltag, og denne leder er ikke længere ansat hos PS Food Mart. Vi har ligeledes overfor vores medarbejder bekræftet, at hun i denne periode kan bruge hele sin tid på barnet. Vi vil gerne takke for offentlighedens kommentarer og deres bekymring for sagen."
Virksomheden havde ikke noget andet valg, når man tager hensyn til, hvor meget dårlig omtale de fik ud af denne historie. Det er desværre ikke den eneste hændelse af denne slags, som er blevet anmeldt. Del denne artikel med andre. Måske er Crystals tilfælde ikke enestående, og hvis andre er udsat for noget lignende, er det værd at udbrede.