Inspektøren lod ikke hendes søn komme ind til skolens afslutningsceremoni. En lærerinde overrakte ham afgangsbeviset ude på gangen.
Forestil jer afslutningen på skoleåret. Alle børnene kommer i flot tøj og højt humør og stiller op i gymnastiksalen, hvor de traditionelt lytter til den sidste tale fra inspektøren og hilser på lærere og kammerater, inden den længe ventede sommerferie starter. Og forestil dig nu, at du er vidne til at dit barn ikke får lov til at komme ind til afslutningsceremonien, og ikke kan ledsage sine kammerater. Og det selv om han har arbejdet lige så hårdt som de gennem hele skoleåret.
Den historie, som vi beskriver nedenfor, blev offentliggjort af Kamil Nowak, som er forfatter af bloggen "Fars Blog". Vi synes, at den er så væsentlig, at den er værd at læse.
Den dreng, som ikke fik lov til at komme ind til skoleafslutningen, lider af Aspergers syndrom. Det blev konstateret på skoleklinikken, og skolen fik til opgave at hjælpe barnet til at finde sig tilpas på skolen. Det var meningen, at de skulle støtte drengen og hans familie. Det viste sig desværre, at drengen på grund af sin lidelse blev udelukket fra et særdeles vigtigt øjeblik i sit liv. Det er tale om en tydelig stigmatisering. Barnet forstår ikke, hvorfor de andre må komme til ceremonien, men ikke han.
Aspergers syndrom er en lidelse, som ligger tæt op ad autisme. Den medfører problemer med social interaktion og vanskeligheder ved at acceptere ændringer.
Når man læser det brev Kamil Nowak modtog fra drengens mor, er det svært at holde tårerne tilbage. Kan I forestille jer en sådan situation?
"Sønnen var i højt humør, købte nye bukser til højtideligheden og prøvede en jakke ... Det var en frygtelig skuffelse, og der var ingen af lærerne, som interesserede sig for, hvorfor min søn står og græder og råber foran gymnastiksalen … det havde de tilsyneladende vænnet sig til ...
Allerede i mandags informerede klasselærerinden mig om, at "Din søn kommer selvfølgelig ikke til afslutningen?”. Det skulle lyde som et spørgsmål, men det var en konstatering. Jeg forklarede, at jeg kommer sammen med ham, og vil sidde ved siden af ham. "Men han bringer uro til prøverne!" – svarede hun.
Helt normalt. Han blev frustreret, for hvert af børnene havde en rolle, hvert af børnene, med undtagelse af ham – jeg ville også være blevet vred.
Jeg havde lyst til at græde, da lærerinden kom ud fra afslutningsceremonien og gav ham sit afslutningsbevis på gangen. :-( Hun kunne måske have fundet en anden måde at overrække det på ...
Min søn havde egentligt taget blomster med til lærerne, men han gav dem til hende fra fritidsordningen og en sygeplejerske. Som han sagde, var det de eneste, som behandlede mig med respekt og kærlighed")."
Denne historie har bevæget tusindvis af læsere, som er blevet vrede over skolens holdning. Vi håber, at offentliggørelsen af denne sag kan ændre mentaliteten hos nogle af lærerne. Del venligst dette med andre.
Foto på omslaget: Francisco Osorio